вівторок, 29 листопада 2016 р.

Урок 18. Вивчення англійської мови

Доброго дня, шановні читачі. Розпочинаємо новий урок. Перш ніж взятися за нові слова, переконайтеся, що ви добре засвоїли попередні і вмієте користуватися годинником. Сьогодні ми продовжимо тему розпорядку дня, але спробуємо описати свій вихідний день. Але, спочатку слова:
Sunday – неділя.
Monday – понеділок.
Tuesday – вівторок.
Wednesday – середа.
Thursday [Ѳ] – четвер.
Friday – п’ятниця.
Saturday – субота.
Sunday – неділя.
A story – оповідання, історія.
A film – фільм.
An animal – тварина.
A week – тиждень.
A rest-day – вихідний день.
A working-day – робочий день.
Interesting – цікавий
To go shopping – ходити в магазин.
To prepare – готувати.
To wash up – мити посуд.
Ukraine – Україна.
Ukrainian – українець, український, українська мова.
England – Англія.
About – про.
Only – лише.
Often – часто.
Sometimes – інколи.
Then [ð] – потім, тоді.
Thats why – тому.

Зверніть увагу:
В понеділок – On Monday.
В середу – On Wednesday.
Саме таким прийменником треба користуватися з усіма днями (не in, at). Також, варто пам’ятати, що дні тижня в англійській мові пишуться з великої букви.

Вихідний день
Зараз я дам вам для зразку текст. Прочитайте його, перекладіть і спробуйте описати власний вихідний день.


A Rest-Day
Sunday is a rest-day. That’s why I don’t get up very early. In the morning I usually wash, dress, have my breakfast and help my mother about the house. I wash up, clean my room and go shopping. Then I begin to do my lessons. After dinner I usually go to the cinema with my friends. We like to see films about animals. In the evening I help my mother to prepare supper. After supper I read interesting books and watch TV. Sometimes I play chess with my father. At 10 o’clock I go to bed.

Ось вам ще один текст. Працюйте з ними, читайте, пробуйте переказувати англійською мовою. Робота з текстами дуже важлива.

I have a friend. His name is Tolia. Tolia is a pupil of the sixth form. He goes to school every day. He doesn’t go to school only on Sundays. Tolia doesn’t get up very early on Sunday. He usually gets up at nine o’clock in the morning. He washes, dresses, has his breakfast and helps his mother about the house: he washes up, cleans his room and goes shopping. Then he begins to do his lessons. After dinner Tolia usually goes to the cinema with his parents. Sometimes Tolia goes to the zoo. Tolia likes to go to the zoo because he likes animals very much. In the evening Tolia usually reads books or watches TV. Sometimes he plays chess with his father. At 10 o ’clock he goes to bed.


Утворення часів групи PERFECT

Для утворення дієслів групи Perfect (доконаний) дієслова завжди потрібно брати з третьої колонки таблиці неправильних дієслів. Якщо дієслово правильне, то до нього слід додати «ed». (Правила додавання «ed» дивіться вище, у правилах утворення минулого простого часу)

Утворення Present Perfect Tense
Present Perfect Tense (теперішній доконаний час) – це часова форма, яка відбулася в минулому, але наслідок дії впливає на теперішній час. Часто вживається зі словами:
Already – вже.                                              Just – щойно.
Ever – завжди.                                            Never – ніколи.
(Not) yet – ще (ні).                                      Since – з.
Всі вищевказані слова окрім «since» слід ставити між допоміжним і основним дієсловом.

Утворення розповідних речень
Теперішній доконаний час вживається з двома допоміжними дієсловами. «Has» використовується для третьої особи однини (він, вона, воно). «Have» - для решти. Як вже зазначено вище, основне дієслово потрібно брати з третьої колонки таблиці неправильних дієслів.
I have already done it.                            We have never worked there.
She has just gone home.                          He has just received the letter.

Утворення запитань
Для утворення запитань слід використовувати вищезгадані допоміжні дієслова «have» і «has», які потрібно ставити перед підметом (не забувайте про вищезазначені правила вживання підмета з прикметниками, артиклями, займенниками). Основне дієслово стоїть після підмета і його слід брати з третьої колонки таблиці неправильних дієслів.
Have you done it?                                     Have they worked there?  
Has she gone home?                                 Has she received the letter?

Утворення заперечень
Для утворення заперечень допоміжні дієслова «have» і «has» потрібно ставити перед «not».  Основне дієслово береться з третьої колонки таблиці неправильних дієслів.
I have not done it.                                  We have not worked there.
She has not gone home.                          He has not received the letter.

Ця часова форма є доволі складною і її треба зрозуміти. В основному, орієнтуйтеся на слова, які вказують на цей час. Також, пам’ятайте про узгодження часів. Дана часова форма часто ставиться тоді, коли вам треба минулого часу, а ви не можете це зробити, бо історія відбувається в теперішньому. Цей час вважається теперішнім, хоча дія вже відбулася.
I have read the book – я прочитав книгу.
Дія в минулому, але є наслідок.
I am reading a book which I have bought – я читаю книгу, яку купив.
Купив в минулому, але оскільки це одне речення і його початок у теперішньому часі, то краще вжити не минулий час, а теперішній доконаний.
Основна відмінність від минулого в тому, о минулий час вживається тоді, коли просто позначається дія в минулому без якогось вагомого результату на теперішній час. Плюс, в вас є слова, з якими варто використовувати минулий час, а є ті, які йдуть з доконаним. Словами також користуйтеся. Якщо немає слів, що вказують на минулий час, то краще робити теперішній доконаний.
Ще одна замітка. Якщо у вас посеред речення з’являються лапки (пряма мова), то узгодження часів на те, що в лапках не діє. (Якщо у вас історія в минулому, текст в лапках може бути в теперішньому, а після лапок знову повертається до минулого).
Якщо у вас ще виникли якісь запитання до цієї часової форми, то не соромтеся питати в коментарях. Спробую пояснити більш детально.

А тепер, вже традиційно, вправа і ключі до неї:

1. With whom you (to discuss) this question yesterday? 2. I (to see) this film this week. I like it very much. 3. When I (to enter) the kitchen, I (to see) that my mother (to stand) at the table and (to cut) some cabbage. She (to cook) dinner. 4. As soon as I (to hear) a cry, I (to run) out of the room and (to see) that a child (to lie) on the ground and (to cry). "What (to happen)? Why you (to cry)? You (to hurt) yourself?" I asked. 5. They (to go) to the Hermitage last week. 6. They (to be) to the Hermitage twice this week. 7. After school yesterday he (to come) home, (to have) dinner, (to read) an article from the latest magazine and (to begin) doing his homework. 8. When your friend (to return) from the south? — She (to return) yesterday. — You (to go) to the station to meet her? — No, I... I (to be) too busy. 9. Your brother (to return) from the north? — Yes, he (to come) a few days ago. 10. You (to be) to the Crimea? When you (to be) there? — I (to be) there in 2005. 11. Where (to be) your brother? — He just (to come) home. He (to take) a shower in the bathroom now. 12. As soon as I (to see) him, I (to understand) that he (to work) hard. He (to write) something and (not to notice) anything. 13. When I (to come) home yesterday, the children (to run) and (to sing) merrily. "We (to learn) a new song!" they cried. 14. When the young man (to enter) the room, she (to look) at him in surprise. "What you (to want) to tell me?" she (to say). "Why you (to come)?" 15. It (to rain) hard when I (to leave) home yesterday, so I (to return), (to put) on my raincoat and (to start) again.

А тепер перегляньте ключі:

1. With whom did you discuss this question yesterday? 2. I have seen this film this week. I like it very much. 3. When I entered the kitchen, I saw that my mother was standing at the table and cutting some cabbage. She was cooking dinner. 4. As soon as I heard a cry, I ran out of the room and saw that a child was lying on the ground and crying. "What has happened? Why are you crying? Have you hurt yourself?" I asked. 5. They went to the Hermitage last week. 6. They have been to the Hermitage twice this week. 7. After school yesterday he came home, had dinner, read an article from the latest magazine and began doing his homework. 8. When did your friend return from the south? — She returned yesterday. — Did you go to the station to meet her? — No, I didn't, I was too busy. 9. Has your brother returned from the north? — Yes, he came back a few days ago. 10. Have you been to the Crimea? When were you there? — I was there in 2005. 11. Where is your brother? — He has just come home. He is taking a shower in the bathroom now. 12. As soon as I saw him, I understood that he was working hard. He was writing something and wasn't noticing anything. 13. When I came home yesterday, the children were running and singing merrily. "We are learning a new song!" they cried. 14. When the young man entered the room, she looked at him in surprise. "What do you want to tell me?" she said. "Why have you come?" 15. It was raining hard when I left home yesterday, so I returned, put on my raincoat and started again.


Дякую вам за увагу. До наступного уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар